7/09/2010

င၀န္ျမစ္ကမ္းေပၚမွ ေရွးေဟာင္း မြန္ေက်းရြာၾကီးမ်ား

အင္းအိုင္မ်ားစြာကို ေက်ာ္ျဖတ္ဖူးေသာ္လည္း ဤမွ်က်ယ္ဝန္း နက္႐ိႈင္းေသာ ေရနက္ကြင္းႀကီးကုိ ဤတစ္ႀကိမ္သာ ေက်ာ္ျဖတ္ဖူးပါသည္။ ဤခရီးသည္ ကြၽန္ေတာ့္အတြက္ စြန္႕စားခန္းတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ေရနက္ကြင္းထဲတြင္ ျဖတ္သြားေနစဥ္ ဆတ္သြားရြာ အေျခခံပညာ မူလတန္း ေက်ာင္းေလးကို ေရပတ္လည္ဝိုင္းလ်က္ ေတြ႕ျမင္ရပါသည္။ ေက်ာင္းသားမ်ား၏ ေက်ာင္းႀကိဳယာဥ္မွာ ေလွေလးမ်ား ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္းသားအခ်ဳိ႕ကုိ မိဘမ်ား၊ အစ္ကုိအစ္မမ်ားက ေလွေလွာ္၍ လုိက္ပို႕ေပးၿပီး အခ်ဳိ႕က ကိုယ့္ေလွ ကိုယ္ေလွာ္၍ ေက်ာင္းသုိ႕လာေနသည္ ကိုေတြ႕ရသည္။ ဤေဒသတြင္ ေလွသည္ အဓိက ဆက္သြယ္ေရး ယာဥ္ျဖစ္သျဖင့္ ေလွမရွိလွ်င္ မိုးတြင္းအခါ၌ ကူးသန္းသြားလာရန္ မျဖစ္ႏိုင္ပါ။
ကြၽန္ေတာ္၏ ခရီးေဖာ္ ဓာတ္ပံုဆရာ ကိုေအးသိန္း(အသုတ္)က ''ေရနက္ကြင္းထဲမွာ သြားရတာ ခရီးတြင္တယ္။ ဒီခရီးကုိ ေႏြဘက္ေမာ္ ေတာ္ကားနဲ႕သြားရင္ အဆင့္ဆင့္ေကြ႕ရတဲ့အတြက္ အခ်ိန္သိပ္ကုန္တယ္။ လူလဲ သိပ္ပင္ပန္းတယ္၊ အခုလို ပဲ့ေထာင္နဲ႕သြားေတာ့ အသာထိုင္လိုက္ သြားလို႕ရတယ္၊ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ေရလမ္းကို ပိုႀကိဳက္တယ္''ဟု ေျပာသည္။ ဗိုက္ဆာလာေသာအခါ ေလွေပၚမွာပင္ ထမင္းခ်ဳိင့္ဖြင့္စားႏိုင္ သျဖင့္ အဆင္ေျပပါသည္။
ငဝန္ျမစ္သို႕ ေရာက္လွ်င္ ကူးတို႕ျဖင့္ တစ္ဘက္ကမ္းသို႕ ကူးလိုက္သည္ႏွင့္ ပုသိမ္ခ႐ိုင္ သာေပါင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ကြင္းေပါက္ေက်းရြာသို႕ ေရာက္သြားပါသည္။ ရြာထိပ္ျမစ္ကမ္းပါးေပၚတြင္ ေရႊေရာင္တဝင္းဝင္းျဖင့္ ဖူးျမင္ရေသာ ေစတီေလးမွာ ေအာင္သိဒၶိေစတီ ျဖစ္ပါသည္။ ရခိုင္႐ိုးမ ေတာင္တန္း ေတာင္စြယ္မ်ား ေရနက္ကြင္းမ်ားကို ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျပဳလ်က္ တည္ထားသည့္ ထိုေစတီေလး၏ ပံုရိပ္ႏွင့္ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ အေနအထားသည္ ေဆးေရာင္စံုပန္းခ်ီကား တစ္ခ်ပ္ႏွင့္ တူေနပါသည္။
ဧရာဝတီျမစ္မွ ခြဲထြက္စီးဆင္း လာေသာ ငဝန္ျမစ္သည္ သမိုင္းစဥ္ ရွည္လ်ားေသာ ျမစ္ျဖစ္ၿပီး ျမစ္ကမ္း ပါးဝဲယာတြင္ ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ သမိုင္းေျခရာမ်ားကို ေတြ႕ႏိုင္ပါသည္။ ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕အနက္ အမ်ားစုမွာ ယခုအခ်ိန္ထိ ဆက္လက္ တည္ရွိေနေသာ္လည္း အခ်ဳိ႕မွာ မထင္မရွား ေပ်ာက္ကြယ္သြားေၾကာင္း သိရပါသည္။ ကြင္းေပါက္ေက်းရြာမွ အသက္ ၆ဝ ႏွစ္ရွိ ဦးစိန္ဝင္းက ''ေအာင္သိဒၶိမတည္မီ ဒီဘုရားကုန္းမွာ ကိုးေတာင္ျပည့္ ေစတီေလး တည္ခဲ့ဖူးတယ္။ ေစတီတည္ဖို႕ ဘုရားကုန္းကို ရွင္းလင္းတဲ့အခါ ေရွးေဟာင္းအုတ္က်ဳိးေတြ စုပံုထားတာေတြ႕ရတယ္။ အုတ္ပံုကိုဖယ္ေတာ့ ႐ုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူရဲ႕ ဦးေခါင္းေတာ္ ေပၚလာတယ္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္ စုစုေပါင္း သံုးဆူရွိၿပီး အေနာက္ေျမာက္ဘက္ကို မ်က္ႏွာမူေနတယ္လို႕ ဘုရားလူႀကီးေတြ ေျပာတာမွတ္မိေနတယ္။ တင္ပလႅင္ေခြ ႐ုပ္ပြားေတာ္ သံုးဆူဟာ ဥာဏ္ေတာ္ ငါးေတာင္ ေျခာက္ေတာင္ေလာက္ ျမင့္တယ္လို႕ ေျပာၾကတယ္။ အဲဒီေနရာဟာ ေရွးေဟာင္းဘုရား တစ္ဆူရဲ႕ ဌာပနာတိုက္ျဖစ္ၿပီး မြန္စာနဲ႕ ေရးထားတဲ့ ေရွးေဟာင္းအုတ္ခ်ပ္ေတြလဲ ေတြ႕ရတယ္လို႕ အသက္ ၈၈ ႏွစ္ရွိတဲ့ အဘဦးလွေမာင္ ေျပာသြားတယ္''ဟု ရွင္းျပသည္။
ကြင္းေပါက္ရြာသား အသက္၆၇ႏွစ္ရွိ ဦးလွျမင့္ကလည္း ''အဲဒီေနရာဟာ ေရွးေဟာင္းဘုရားတစ္ဆူရဲ႕ ဌာပနာတိုက္ျဖစ္ေပမယ့္ အဖိုးတန္ ရတနာပစၥည္းေတြ မရွိေတာ့ပါဘူး။ ႐ုပ္ပြားေတာ္သံုးဆူကိုတူးေဖာ္တဲ့အခါ ေျမဆီမီးခြက္ ၆ဝ ေက်ာ္၊ ၇ဝ ေက်ာ္ ေတြ႕ၿပီး ေငြသားဓာတ္ေတာ္ၾကဳတ္ တစ္ခုလဲေတြ႕တယ္။ အဲဒီဓာတ္ ေတာ္ၾကဳတ္မွာ မြန္အကၡရာစာေတြ ေရးထားၿပီး အုတ္ခ်ပ္ေတြမွာလဲ မြန္စာပါတယ္လို႕ ေျပာၾကတယ္။ အားလံုးကို ကိုးေတာင္ျပည့္ေစတီမွာ ဌာပနာလိုက္တဲ့အတြက္ အေထာက္ အထားျပစရာ မရွိေတာ့ပါဘူး''ဟု ရွင္းျပပါသည္။ ထိုစဥ္က တည္ခဲ့ေသာ ကိုးေတာင္ျပည့္ ေစတီေလးသည္ ႏွစ္ေပါင္း ၆ဝေက်ာ္၊ ၇ဝ ခန္႕ၾကာေသာ္အခါ ေလဒဏ္မိုးဒဏ္ သဘာဝေဘးရန္ေၾကာင့္ ပ်က္စီးယိုယြင္းလာသျဖင့္ ကြင္းေပါက္ ရြာသားမ်ား စုေပါင္းကာ ဥာဏ္ေတာ္ ၂၃ ေတာင္ျမင့္သည့္ ေအာင္သိဒၶိေစတီေတာ္ကို ရံေစတီ ရွစ္ဆူႏွင့္တကြ အသစ္တစ္ဖန္ တည္ထားႏိုင္ခဲ့ပါသည္။
ဤဘုရားကုန္းသည္ ေရွးမြန္ဘုရင္မ်ား၊ မြန္ၿမိဳ႕စားနယ္စားမ်ား လက္ထက္ကပင္ ဘုရားေစတီတည္ ထားခဲ့သည့္ ဘုရားကုန္းျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားေသာ္လည္း ဌာပနာတိုက္ထဲတြင္ ေရာက္ေနေသာ သမိုင္း အေထာက္အထားမ်ားကို ေႏွာင္းလူမ်ား ျပန္လည္ၾကည့္႐ႈခြင့္ မရေတာ့ပါ။ ဤဘုရားကုန္းသည္ ေရွးမြန္ဘုရင္မ်ား ဘုရားတည္ခဲ့ေသာ ေနရာျဖစ္လွ်င္ ဘုရားအနီးရွိ ကြင္းေပါက္ရြာသည္လည္း ေရွးမြန္မ်ားေနထိုင္ခဲ့သည့္ မြန္ေက်းရြာေဟာင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါသည္။ ဘုရားသမိုင္းႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ အေထာက္အထားမ်ား မရွိေတာ့သျဖင့္ ရြာသမိုင္းလည္း မထင္မရွား ျဖစ္သြားခဲ့ပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေဒသခံေက်းရြာလူႀကီးမ်ား၏ ရွင္း လင္းေျပာၾကားခ်က္မ်ားကုိသာ အေကာင္းဆံုးသမိုင္းမွတ္တမ္းအျဖစ္ လက္ခံခဲ့ရပါသည္။
ကြင္းေပါက္ရြာသား ဦးစိန္ဝင္း၊ ဦးလွျမင့္တို႕သည္ ေအာင္သိဒၶိေစတီ ေတာ္၏ သမိုင္းေနာက္ခံကုိ စိတ္ပါ ဝင္စားစြာ ရွင္းျပခဲ့ၿပီး လိုအပ္ေသာ အခ်က္မ်ားကို အျခားရြာသားမ်ားက ျဖည့္စြက္ေျပာျပၾကပါသည္။ တစ္ရြာလံုး လက္ညီတက္ညီ ေျပာျပျခင္း ျဖစ္သျဖင့္ ေက်နပ္ဖြယ္ ေကာင္းလွပါသည္။ ထို႕ျပင္ ရြာအေရွ႕ဘက္ရွိ လဟာႀကီး ေရနက္ကြင္းကိုျဖတ္၍ ႐ိုးမေတာင္ေျခရွိ ေတာရေက်ာင္းသို႕ သြားေရာက္ေလ့လာရန္ ရြာခံဦးကိုေခြးက ပဲ့ေထာင္ေမာ္ေတာ္ျဖင့္ ပို႕ေပးၿပီး ဦးဝင္းညြန္႕၊ ဦးၿငိမ္းတင္တုိ႕ ညီအစ္ကိုကလည္း ခရီးစဥ္အစအဆံုး တက္ တက္ၾကြၾကြ ပါဝင္ကူညီသျဖင့္ အဆင္ေျပခဲ့ပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္တုိ႕သည္ ေနာက္ေန႕တြင္ ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕စာရင္းဝင္ ေခနံရြာသို႕ ခရီးဆက္ၾကပါသည္။ ေခနံ ရြာသည္ ငဝန္ျမစ္အေနာက္ဘက္ကမ္း တြင္ရိွၿပီး ကြင္းေပါက္ရြာႏွင့္ ႐ိုးေခ်ာင္း ကေလးတစ္ခုသာ ျခားေနပါသည္။ ေရွးေခတ္က စည္ကားေသာ မြန္ၿမိဳ႕ ရြာႀကီးတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ပုဂံေခတ္ နရပတိစည္သူမင္းလက္ထက္ ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕စာရင္းတြင္ အမွတ္စဥ္ ၂၄ ၌ ပါဝင္ခဲ့သည္။ မူလအမည္မွာ က်ဳိက္ခရံ ေဟနံျဖစ္ၿပီး ဒုတိယ အမည္ႏွင့္ တတိယအမည္မွာ ေခနံဟု ေတြ႕ရသည္။ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ သာယာဝတီမင္း (၁၁၉၉-၁၂ဝ၈) လက္ထက္ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕စာရင္း အမွတ္စဥ္ ၃ဝ တြင္လည္း ေခနံဟု ပါရွိပါသည္။
ေရွးေခတ္က မြန္လူမ်ဳိးမ်ား ေနထိုင္ခဲ့သည့္ ေခနံသည္ ယခုအခါ ေက်းရြာႀကီးတစ္ရြာအဆင့္ျဖစ္ေန သည္ကိုေတြ႕ရသည္။ ရြာထိပ္ရွိသာ သနာ့ဟိတကာရီေက်ာင္းတိုက္အဝင္ မုခ္ဦး စႀကႍႏွင့္ ေက်ာင္းတိုက္ႀကီး ၏ထည္ဝါခမ္းနားမႈမွာ ရြာအဆင့္ မဟုတ္ဘဲ ၿမိဳ႕အဆင့္ျဖစ္ေနေၾကာင္း သတိျပဳမိပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေခနံ သည္ ေရွးအခါက ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕ စာရင္းဝင္ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ခဲ့သည္ဟု ယံုၾကည္မိပါသည္။ ရြာအတြင္း၌ရွိေသာ အိမ္မ်ားမွာ ျမန္မာအိမ္မ်ားႏွင့္ မတူဘဲ ေရွးေဟာင္းမြန္အိမ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ တူေနေၾကာင္း ေတြ႕ရပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႕ ေခနံရြာသို႕ သြားျခင္းမွာ သမိုင္းေဟာင္းကို တူးေဖာ္ ရန္မဟုတ္ပါ။ ေခနံရြာတြင္ တူးေဖာ္ ရရွိထားသည့္ ေရွးေဟာင္းဘုရား ႐ုပ္ ပြားေတာ္မ်ားကို ေလ့လာမွတ္တမ္း တင္ရန္ သြားေရာက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ေခနံရြာအတြင္း ႏွစ္ေနရာ၌ သီးျခားေတြ႕ရွိျခင္းျဖစ္ၿပီး ႐ုပ္ပြားေတာ္ ၁၄ ဆူေတြ႕ရွိပံုကို ေဒသခံ အသက္ ၅၅ ႏွစ္အရြယ္ ဦးကံညြန္႕က ရွင္းျပပါသည္။ ဦးကံညြန္႕က ''ကြၽန္ေတာ္တုိ႕ရြာဟာ ငဝန္ျမစ္ကမ္းမွာ ရွိတဲ့အတြက္ မၾကာခဏ ေရတက္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အရင္က အိမ္ေတြရွိေပမယ့္ ဘယ္သူမွ မေနႏုိင္ဘဲ ေျပာင္းေရႊ႕သြားခဲ့ပါတယ္။ ၁၃၅၂ ခုႏွစ္မွာ တန္ေဆာင္တိုင္ပြဲ အတြက္ မ႑ပ္ထိုးဖို႕ ေျမတူးေတာ့ အလတ္စား႐ုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူ စေတြ႕ တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ လူႀကီးေတြကုိ အသိေပးၿပီး စနစ္တက် ဆက္တူးတဲ့အခါ ေျခာက္ေပအနက္ အုတ္႐ိုးဆံုး ေတာ့ ႐ုပ္ပြားေတာ္ ၁၄ ဆူေတြ႕ရပါတယ္။ ဥာဏ္ေတာ္ အျမင့္ဆံုးက ၂၇ လက္မ ရွိပါတယ္။ အရြယ္အစား မ်ဳိးစံုပါဝင္တာေတြ႕ပါတယ္။ အုတ္ ခ်ပ္ေတြက ဒီေခတ္အုတ္နဲ႕ မတူဘူး။ အလယ္မွာ ခ်က္မပါတဲ့ လက္အုတ္ ေတြပါ။ ဘုရားေတြကို စနစ္တက် အုတ္႐ိုးစီၿပီး ေျမျမႇဳပ္ထားေပမယ့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရတိုက္စားၿပီးေပၚလာ ျခင္းျဖစ္ပါတယ္''ဟု ရွင္းျပသည္။
ေခနံရြာတြင္ ေရွးေဟာင္း႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား တူးေဖာ္ရရွိေသာ သတင္းၾကားေသာအခါ ပုသိမ္ၿမိဳ႕မွ ေရွးေဟာင္းသုေတသန ပညာရွင္မ်ား လာေရာက္ေလ့လာၾကည့္႐ႈခဲ့ၿပီး အင္းဝေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းလက္ရာ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားျဖစ္သည္ဟု မွတ္ခ်က္ခ်ခဲ့ေၾကာင္း သိရပါသည္။ ေခတ္တစ္ေခတ္ႏွင့္ တစ္ေခတ္ ႐ုပ္ပြားေတာ္ ထုလုပ္ပံုမတူညီဘဲ အင္းဝေခတ္တြင္ ထံုးေက်ာက္၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္တြင္ စက်င္ေက်ာက္ျဖင့္ ထုလုပ္ေလ့ရွိပါသည္။ ေခနံရြာတြင္ေတြ႕ရွိေသာ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားမွာ ထံုးေက်ာက္ျဖစ္သျဖင့္ အင္းဝေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းလက္ရာဟု သတ္မွတ္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားသည္ ဥာဏ္ေတာ္ကြာျခားေသာ္လည္း အားလံုးသည္ ဘူမိဖႆမုျဒာမ်ားျဖစ္သည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္အခ်ဳိ႕တြင္ တကဲမပါေသာ္လည္း အမ်ားစုမွာ တကဲႏွင့္ ပလႅင္ တစ္ဆက္တည္း ထုလုပ္ထားေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ ေခနံရြာေျမာက္ ပိုင္းတြင္လည္း ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ား တူးေဖာ္ရရွိဖူးေၾကာင္း သိရသျဖင့္သြား ေရာက္ၾကည့္႐ႈရာ ႐ုပ္ပြားေတာ္ ၂၈ ဆူ ဖူးေတြ႕ရပါသည္။ ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေနေသာ အသက္ ၇၅ ႏွစ္ ရွိေနၿပီျဖစ္ေသာ ေခနံရြာသားႀကီး ဦးထြန္းႏုက ''ဒီရြာကို ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕ စာရင္းဝင္ ေခနံရြာလို႕ ေျပာေနၾကေပမယ့္ ေခမာမိဖုရား ႀကီးေနခဲ့တဲ့ ေခမာၿမိဳ႕ေဟာင္းလို႕ ေရွးလူႀကီးေတြ ေျပာဖူးပါတယ္။ ဒီေနရာဟာ ေခမာၿမိဳ႕ေဟာင္းရဲ႕ နန္းဦးဘုရား ျဖစ္တဲ့အတြက္ ႐ုပ္ပြားေတာ္ေတြ တူးေဖာ္ရရွိတယ္လို႕ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ေခမာၿမိဳ႕ေဟာင္းနဲ႕ ပတ္သက္တဲ့ အေထာက္အထား မျပႏိုင္ေပမယ့္ မြန္ေတြေနတဲ့ မြန္ရြာႀကီး ျဖစ္ခဲ့တာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္၊ ေခမာမိဖုရားႀကီးဟာလဲ မြန္ဘုရင္တစ္ပါးရဲ႕ မိဖုရား ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္''ဟု စိတ္ဝင္စားဖြယ္ ရွင္းျပပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္သည္ ငဝန္ျမစ္ကမ္းေပၚရွိ ေရွးေဟာင္းမြန္ေက်းရြာမ်ားသို႕ တကူးတက သြားေရာက္ၿပီး အင္းဝေခတ္ေႏွာင္းပိုင္း ႐ုပ္ပြားေတာ္မ်ားကုိ မွတ္တမ္းတင္ႏုိင္သျဖင့္ ငဝန္ျမစ္ႀကီးကို ေက်းဇူးတင္မိပါသည္။ ငဝန္ျမစ္ႀကီးသည္ ပုသိမ္ ၃၂ ၿမိဳ႕အေၾကာင္း ေကာင္းစြာသိမီသျဖင့္ တစ္ခ်ိန္ခ်ိန္တြင္ သမိုင္းျမႇဳပ္ကြက္မ်ားကို ထပ္မံ ေဖာ္ထုတ္ေပးလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ေနမိပါသည္။ www.zaygwet.com
ဘသန္းတင္

0 Comments:

blogger templates | Make Money Online